Narciarstwo alpejskie to sport uprawiany przez miliony ludzi na całym świecie. Jest to bardzo atrakcyjna forma aktywnego spędzania wolnego czasu, w kontakcie z naturą. Naturą srogą i groźną, ale równocześnie piękną i fascynującą, widokami zapierającymi dech w piersiach. Jednak narciarstwo alpejskie jako dyscyplina sportu różni się od rekreacyjnego uprawiania tego sportu. W ramach tej dyscypliny sportu wyróżniamy kilka konkurencji. Są to: zjazd, supergigant, slalom gigant, slalom, slalom równoległy. We wszystkich tych konkurencjach mierzony jest czas przejazdu. Kto uzyska najkrótszy czas ten wygrywa. Konkurencje różnią się między sobą.
Zjazd i supergigant charakteryzuje się tym, że zawodnicy wyznaczoną tyczkami trasę pokonują na długich nartach (ok 205-215 cm), z bardzo dużymi prędkościami, dochodzącymi do 120 - 130 km/h. Trasa wytyczona jest w ten sposób, aby skręty miały duży promień. Dystans pomiędzy tyczkami wyznaczającymi skręt jest duży. W zjeździe różnica poziomów między startem a metą powinna wynosić od 800 m do 1100 m dla mężczyzn i 450–800 m dla kobiet. Szerokość trasy powinna wynosić co najmniej 30 m, poza wyjątkowymi, dobrze oznakowanymi i zabezpieczonymi zwężeniami. Bramka składa się z 4 tyczek i dwóch flag i musi mieć szerokość co najmniej 8 m. Ominięcie bramki powoduje dyskwalifikację. Dodatkowo boki trasy są oznaczone zazwyczaj niebieską farbą. Przed samymi zawodami musi być rozegrany trening, udział w nim jest obowiązkowy. Zwykle odbywają się 2–3 treningi. Zawody to jeden przejazd – wygrywa ten, kto zjedzie najszybciej.
Supergigant to druga z konkurencji szybkościowych. Dla mężczyzn różnica poziomów między startem a metą wynosi 500-650 m, a dla kobiet 400-600 m. Zawody składają się z jednego przejazdu. Główne różnice między zjazdem a supergigantem polegają na tym, że trasa supergiganta jest bardziej kręta, i przed startem nie ma treningów.
Slalom gigant to bardzo techniczna konkurencja. Zawodnicy pokonują trasę na krótszych nartach ok 180-195 cm. Bramki wyznaczające trasę mają szerokość od 4 do 8 m i składają się z dwóch par jednakowych tyczek z płachtą (75x50 cm), na przemian niebieskich i czerwonych. Liczba bramek, zmian kierunku jazdy powinna wahać się od 11% do 15% różnicy wzniesień między startem a metą. Dopuszczalna różnica wzniesień startu i mety wynosi dla mężczyzn 250-450 m i 250-400 m dla kobiet. Zawody w tej konkurencji rozgrywane są w dwóch przejazdach na jednej trasie ale z różnym ustawieniem bramek. O końcowej kolejności decyduje suma czasów w dwóch przejazdach.
Slalom rozgrywany jest na krótszej trasie, a zawodnicy jadą na nartach o długości: mężczyźni 165 cm, kobiety 155 cm. Na konkurencję składają się dwa przejazdy na tej samej trasie, ale przy różnych ustawieniach bramek. Odległość między tyczkami nie może być mniejsza od 6 m, a większa od 13 m. Przy wyznaczaniu trasy stosuje się tzw bramki otwarte i zamknięte, figury (łokcie i wertikale). Wymagana jest różnica wzniesień: w zawodach najwyższej rangi (ZIO, MŚ, PŚ): mężczyźni – 180–220 m, kobiety – 140–220 m. W pozostałych zawodach: mężczyźni – 140–220 m, kobiety – 120–200 m. Liczba bramek na trasie slalomu jest zależna od różnicy wysokości między startem a metą. Liczba zmian kierunku powinna wynosić 30–35% różnicy poziomów +/- 3. O zwycięstwie decyduje suma czasów dwóch przejazdów.
Technika jazdy na nartach zjazdowych w przeciągu lat ulegała i dalej ulega zmianie głównie w związku ze zmianami sprzętu narciarskiego: nart, butów, wiązań itp. Obecnie rozwijane prędkości i występujące siły działające na narciarza wymagają od zawodników doskonałego przygotowania fizycznego.
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie
Narciarstwo Alpejskie